Zgłoś naruszenie...
Wybierz jedną z poniższych opcji.
Ten komentarz dotyczy mnie lub znajomego:
atakuje mnie,
atakuje znajomego.
Komentarz dotyczy czegoś innego:
spam lub oszustwo,
propagowanie nienawiści,
przemoc lub krzywdzące zachowanie,
treść o charakterze erotycznym.
Napisz
PANEL

wpisy na blogu

KOSZTY - Kotłownia gaz vs Kotłownia "zero"

Data dodania: 2017-01-29
wyślij wiadomość

WSTĘP

    Dzisiaj analiza kosztów budowy instalacji. Jest to temat chyba bardzo ważny dla wielu bo nie każdy ma pełen portfel. Dlatego też postanowiłem, że rozbije go na kilka wpisów dotyczących różnych konfiguracji w podziale na paliwa. Wtedy każdy będzie mógł sobie zdać sprawę z kosztów, które go czekają na danym paliwie a jednocześnie porówna sobie zalety i wady w porównaniu z instalacją zero.

    Informacje, które będę opisywał wynikają z moich doświadczeń jako kosztorysanta, sprzedawcy, montera, projektanta systemów ogrzewania w budynkach jednorodzinnych. Tym właśnie zajmowałem się przez 5 lat codziennej pracy w firmie z branży techniki grzewczej. Byłem też jednocześnie po drugiej stronie, czyli sam planowałem swoje wydatki na mój system ogrzewania i wiem, także z doświadczenia z klientami, że każdy z Was budujących dom ma często ogromny mętlik w głowie. Czy nie jest tak, że znajomy hydraulik Pan Zbyszek radzi piec na drewno i grzejniki, Pan Maciej też hydraulik radzi tylko podłogówkę w całym domu i gaz, sąsiad mówi, że koniecznie jeszcze solary, drugi sąsiad wychwala pod niebiosa pompę ciepła...itp...a my już nic nie wiemy i zgłupieliśmy od tego wszystkiego. Mam, więc nadzieje, że pomogę w rozterkach a jednocześnie przedstawię alternatywę w postaci instalacji "zero energetycznej”, do której szczerze zachęcam.

KOSZTY BUDOWY I PORÓWNANIA W NASTĘPNYCH WPISACH PODZIELĘ I PRZEDSTAWIĘ W PONIŻSZY SPOSÓB:

1. Budynek nowy (150 m2)

- kotłownia gazowa vs kotłownia "zero energetyczna",

-kotłownia z paliwem stałym vs kotłownia "zero energetyczna",

- kotłownia z pompą ciepła vs kotłownia "zero energetyczna",

2. Budynek istniejący-użytkowany.

    Podział ten wynika z bardzo ważnego faktu, jakim jest zwrot z inwestycji. Zwrot, ponieważ instalacja "zero" jest inwestycją, która przez lata pozwala nam oszczędzać poprzez nie wydawanie pieniędzy na media w domu (ogrzewanie i prąd). Ten zwrot będzie inaczej wyglądał w budynku nowym a inaczej w już użytkowanym. Inaczej, gdy porównamy pieniądze, które planujemy wydać na kotłownie z kotłem na węgiel (koszt wybudowania 5 000 zł) a inaczej w kotłowni z pompą ciepła (koszt wybudowania min. 20 000 zł). W budynku nowym inwestycja zwróci się o wiele szybciej, bo wiele zbędnych kosztów budowy możemy pominąć.

    Dzisiaj, zatem o nowym budynku. Trzeba na to spojrzeć kompleksowo, jednak to nic nowego dla kogoś, kto buduje dom. Przecież cały czas podejmujemy decyzje czy zbudujemy z takich materiałów czy innych. Czy kupimy okna 2 czy 3 -szybowe, czy tynk akrylowy czy silikonowy, czy styropian 10 cm czy 15 cm szary, czy wełna czy pianka na poddasze, czy robić wentylacje z odzyskiem czy nie, czy podłogówka czy grzejniki itd....itd....aż głowa boli. Uwierzcie mi - znam to i podzielę się też swoimi radami na ten temat, ale to w innych wpisach.

Wracam do tematu:

KOTŁOWNIA GAZOWA vs KOTŁOWNIA "ZERO"- koszty budowy

PLANOWANIE KOSZTÓW.

    Etap budowy - najczęściej, gdy zaczynamy myśleć o ogrzewaniu jesteśmy prawdopodobnie gdzieś w okolicach stanu surowego zamkniętego. Najczęściej idzie to tak: najpierw woda i kanalizacja, później zapewne tynki, następnie c.o.(grzejniki lub podłogówka), wylewki, i na samym końcu kotłownia.

    Jeżeli chodzi o instalacje zero energetyczną to tak naprawdę dotyczy ona etapu budowy kotłowni czyli praktycznie na samym końcu. Jest to, więc tak w sumie decyzja o kotłowni zero energetycznej, bo instalacja c.o. (grzejniki, podłogówka i inne wodne c.o.) zostaje ta sama, co przy innych paliwach. Chodzi jednak o koszty, których możemy uniknąć. Mam na myśli np. koszty budowy komina do kotłowni oraz przyłącza gazu do domu. Jeżeli zdecydujemy się na kotłownie zero energetyczną to nie musimy mieć gazu i tego, co się z tym wiąże, czyli komina. Po co nam komin jak będziemy mieć kocioł na prąd? Oszczędność ok. 3000-4000 zł. Po co nam także przyłącz gazu i instalacja gazowa? Oszczędność:

- przyłącz gazu - min. ok 2100 zł - standardowa opłata (zakładając, że odcinek od sieci gazowej do naszej skrzynki gazowej/ogrodzenia jest nie dłuższy niz 15 mb - wtedy płacimy właśnie tę  standardową/minimalną opłatę za przyłacz, natomaist jak więcej to każdy następny metr ok. 80 zł/mb),

- wewnętrzna instalacja gazowa - min ok. 3000 - 4500 zł,

Porównanie, zatem rozpocznę od kompleksowej wyceny kotłowni.


KOSZTY

Koszty kotłowni gazowej - 15 kW (standardowy przyłącz gazu, minimalne koszty związane z bliską odległością od sieci gazowej, niski dom)

1. Komin w kotłowni gazowej - systemowy z wkł. ceramiczną - wys. min 4 mb. - min. 3000 zł

2. Przyłącz gazu ( do szafki gazowej) - min. 2100 zł.

3. Wewnętrzna instalacja gazowa (od szafki gazowej do i w budynku) - min. 3000 zł.

4. Kocioł gazowy kondensacyjny - ok. 7450 zł

- dobry kocioł 15 kW (Viessmann/Vaillant - 4500-5000 zł, Junkers/De Dietrich - 3500-4500 zł) - 4500 zł

- komin do kotła - (bo potrzebna jest jeszcze tzw. wkładka chromoniklowa, którą wpuścimy do istniejącego komina ceramicznego - ok. 800 zł ewentualnie komin przez ścianę ok. 400 zł) - 800 zł,

- osprzęt kotłowni (rury, zawory, złączki, filtry itp. elementy hydrauliczne) - ok.1000 zł,

- robocizna (kocioł, komin) - 800 zł,

- sterownik pokojowy - 350 zł (bezprzewodowy)

RAZEM: min. 15 500 zł - koszt budowy kotłowni gazowej.

    Wielu z Was zapewne nie patrzyło tak na te koszty, bo przecież liczymy zazwyczaj koszt kotła i roboty, ale jak spojrzymy na to kompletnie to wszystkie inne koszty też musimy pokryć i ostatecznie za całą kotłownie kondensacyjną wyjdzie nam właśnie tyle. Może być nawet więcej, bo liczyłem to po najniższej linii oporu, z prostym układem w kotłowni i w cenach podkarpackich (wiem, że wyższe ceny są w wielu rejonach Polski a szczególnie w większych miastach). Jeżeli natomiast jeszcze będziemy mieć w domu dwa osobne obiegi, czyli grzejniki i podłogówka to dojdzie następne min.  2000 - 3000 zł (mieszacze z siłownikami, sprzęgło hydrauliczne, dodatkowe sterowanie obiegów, dodatkowa robocizna).


Koszty kotłowni "zero energetycznej" na prąd -15 kW (nie liczę przyłącza prądu, bo i tak musimy go wykonać a jedynie dodatkowy koszt w postaci większego przydziału mocy potrzebnego na zasilanie kotła).

Tutaj mamy dwa elementy: kotłownie (z kotłem na prąd) i produkcje paliwa do kotłowni (fotowoltaika)

A. Kotłownia

1. Kocioł Ecovolt 15 kW z niezbędną automatyką -5 000 zł

2. Bufor 1000 l z wężownicą -3 000 zł

3. Osprzęt kotłowni (pompy c.o., rury, zawory, i inne elementy hydrauliczne) - 1 500 zł

4. Robocizna - hydraulika i elektryka - 2000 zł

5. Osprzęt elektryczny (kable, korytka i inne elementy elektryczne) - 1000 zł

6. Dodatkowy przydział mocy ponad 12 kW do 25 kW - 250 zł

7. Sterownik pokojowy - 350 zł(bezprzewodowy)

RAZEM: min. 13 100 zł - koszt budowy kotłowni na prąd.

B. Produkcja paliwa - fotowoltaika

1. Moc instalacji PV: 6,9 kW - 34 900 zł

2. Produkcja roczna - ok. 6500 kwh



RAZEM: A+B (kotłownia + fotowoltaika)= 48 000 zł

    W przypadku kosztów fotowoltaiki a także kotła na prąd należy tutaj przewidzieć ważny element - dotacje. Mamy ogromną tendencje do ekologicznych rozwiązań i właśnie cała instalacja "zero energetyczna" (kocioł na prąd i fotowoltaika) może podlegać pod wiele możliwości dotacji (gminnych i prywatnych). Należy się spodziewać, że w najbliższych latach wiele gmin w Polsce uruchomi programy dotujące fotowoltaikę i kotły a przez to cena, którą przedstawiłem może być o wiele niższa.

P.S. Znam dość dobrze programy dotacyjne i napisze o tym jeszcze, ale realnie powiem, że koszty instalacji "zero" można dzięki tym dotacją obniżyć o ok. 50 %. W takim wypadku inwestycja w tą instalację jest po prostu nie do przecenienia.


PODSUMOWANIE:

Kotłownia gazowa - 15 500 zł

Kotłownia zero energetyczna - 48 000 zł

Różnica: 32 500 zł

ANALIZA:

Porównuje teraz same kotłownie (bez fotowoltaiki).

1. Koszty zakupu - prawie takie same.

2. Koszty eksploatacji (czyli rachunki za ogrzewanie domu) - prawie takie same - wynika to z moich doświadczeń.

Jest, więc remis, ale jednak mamy kilka plusów kotłowni na prąd. A mianowicie:

+ możemy w każdej chwili w przyszłości np. jak będą większe dotacje rozbudować o produkcje paliwa (fotowoltaika) obniżając koszty eksploatacji do "zera",

+ do bufora, który jest już w układzie naszej kotłowni możemy w bardzo prosty sposób podpiąć inne źródła ciepła np. kominek z płaszczem wodnym (będzie wtedy bardzo efektywnie wykorzystany w swojej pracy) lub piec na paliwo stałe.

ZWROT Z INWESTYCJI

    Gdy zmontujemy całą instalację zero energetyczną to nie będziemy płacić rachunków za ogrzewanie budynku i ciepłej wody. Koszty te (rocznie) przy kotłowni gazowej kondensacyjnej szacuje na ok. 3000 - 3500zł. Prosto, zatem wyliczymy, że inwestycja w droższą kotłownie "zero" zwróci się nam za ok 10 lat. Nie będę oceniał czy to szybko czy krótko, bo każdy podchodzi do tego inaczej. Jednak przy gazie nigdy się nie zwróci, bo zawsze będziemy płacić.

    Jak chodzi o ceny paliwa to raczej nie będą one spadać w ciągu tych 10 lat. Gdybyśmy jednak mieli własną produkcje paliwa (fotowoltaika) to jest nam obojętne czy gaz lub prąd wzrośnie. Wiem, że wiele osób obawia się różnych spraw w przyszłości, i tak słyszałem, że np. - co jak Putin przykręci śrubę z gazem - ceny pójdą w górę, więc zostawię sobie furtkę w postaci komina na paliwo stałe żeby wtedy domontować kocioł na drzewo/węgiel (ale co jeżeli będzie zakazany jak w Krakowie ?). Mając ogrzewanie prądem i fotowoltaikę nie mamy takich dylematów. Ponadto idzie ku temu, że rząd będzie miał coraz więcej problemów ze smogiem i będą chcieli wprowadzać coraz lepsze taryfy, aby ludzie ogrzewali prądem. Druga sprawa to Unia. Bardzo mocno nas "ciśnie" żebyśmy przestali już truć siebie i Europę tym węglem i zainwestowali w OZE. Dają nam na to ogromne pieniądze, więc wykorzystajmy te środki dopóki jeszcze są i dopóki ktoś inny (inna gmina, sąsiad) nie wykorzysta tych środków - a pula zawsze jest ograniczona.



    Zamykając wątek kosztów i idei instalacji "zero" (lub nawet nie zero, ale samej na prąd) w nowo budowanym budynku mieszkalnym:

Taka instalacja jest ekologiczna, tania w eksploatacji przez wiele lat, ma możliwość rozwoju (o fotowoltaikę) oraz łatwego połączenia w każdej chwili w przyszłości z innym źródłem ciepła (poprzez bufor) - to na wypadek gdyby np."zadziałał Putin" ;) lub nasze górnictwo dałoby drogi prąd z węgla..... a swoją drogą to też prawdopodobne.

Pozdrawiam

2Komentarze
amber4  
Data dodania: 2017-01-29 20:58:06
rozumiem ze kotłownia 'zero' zwraca się tylko w lato w pełnym słońcu, bo zimą przy słabym nasłonecznieniu musimy pobierać energie z sieci a jak wiemy to najdroższy rodzaj 'paliwa'
odpowiedz
Data dodania: 2017-01-29 21:10:34
Nie. Nasz prąd z lata mamy już w zakładzie energetycznym bo wytworzyła go nasza instalacja PV. W zimie odbieramy ten prąd (tzn. 80 % tego prądu bo tyle nam przysługuje zgodnie z Ustawą o OZE i umową z Zakładem energetycznym).... i tak w kółko z roku na rok w półrocznych okresach rozliczeniowych. Należy tylko tak dobrać instalacje PV aby jej produkcja (roczna) wystarczyła na nasze potrzeby ogrzewania i cwu (rocznie).
odpowiedz
Odpowiedź do amber4

Monitoring i rachunek za ogrzewanie - gru/sty

Data dodania: 2017-01-26
wyślij wiadomość

Witam wszystkich.

Od dzisiaj po kilku problemach uruchomiłem w końcu monitoring instalacji c.o. 

Monitoring działa on-line 24h/d. Każdy może się z nim zapoznać i śledzić. Wszystkie dane w postaci wykresów można podglądać na stronie www.pvmonitor.pl. Po wejściu na stronę należy w wyszukiwarce instalacji zaznaczyć "PC i pomiary temperatur" a po wczytaniu nazw instalacji odszukać i kliknąć na "ECOVOLT"

lub wkleić link

http://pvmonitor.pl/user_pc.php?r=2&idinst=10049


W monitoringu można śledzić:

1. Temperaturę w domu

2. Temperaturę na zewnątrz

3. Temperaturę zasilania c.o - chodzi o temperaturę jaką otrzymuje podłoga (za zaworem trójdrogowym)

4. Teperaturę zasilania c.o. z bufora (czujnik u góry zbiornika który pokazuje temperature w buforze - w górnej części bo ta mnie najbardziej interesuje gdyż zasila c.o.)

ponadto w najbliższych dniach dojdą jeszcze:

temperatura zasilania z kotła ECOVOLT, temperatura w kotle gazowym, temperatura zasobnika cwu oraz zużycie kotła Ecovolt w kwh. Poniżej schemat rozmieszczenia czujników.

blog budowlany - mojabudowa.pl


Jeżeli chodzi o zużycie to do tej pory notowałem odczyty licznika ręcznie. Oczywiście w miarę możliwości - najczęściej raz dziennie aby mieć statystyki porównawcze dobowego średniego zużycia. Teraz będzie to także online. Ponadto otrzymałem właśnie rachunek za prąd w kwocie 746 zł (okres 23 grudzień - 17 styczeń). Wcześniejszy rachunek wyniósł 314 zł (okres 18 listopad - 23 grudzień). Ogrzewanie prądem zostało włączone 23 listopada. 

Aby rzetelnie podejść do rachunku (PGE Rzeszów) należy wyjaśnić, że w tym rachunku zawiera się ogrzewanie oraz prąd z pozostałych urządzeń w domu. Zakładam, że zużycie pozostałych urządzeń domowych (światło, indukcja, tv, lodówka itd....) to ok 120-140 zł gdyż tyle mniej więcej płaciliśmy w zimie w przeszłości. Za c.o. pozostaje zatem ok. 600 zł. Rachunki są comiesięczne i z odczytów rzeczywistych - nie prognozowanych. Należy tutaj pamiętać, że mieszkam na podkarpaciu gdzie temperatury w tym okresie często i długo utrzymywały się poniżej -10 - -15 o C a noce nawet -20 do - 31 o C. Ponadto także sam dom nie jest do końca ocieplony (brak izolacji dachu).

Kocioł Ecovolt opomiarowałem osobno. Na tym liczniku jest tylko żużycie kotła oraz jego automatyki i pomp c.o. (2 szt.). Wszystkie odczyty będę podsumowywał co jakiś czas ale będzie też online na pvmonitor. Zapraszam na tę stronę. Jest świetnie prowadzona i obsługiwana. Miałem pewne kłopoty z podłączeniem całego monitoringu ( to ogólnie proste ale że jestem za granicą to do końca nie było to już takie łatwe) ale dzięki administratorom udało się - własciwie to sami to zrobili zdalnie bo ja sobie nie poradziłem.

Na koniec informacja o zużyciu: 

Od 23 listopada do 20 stycznia kocioł pobrał: 2660 kwh z pominięciem 2 tygodni grudnia (5 - 17 grudzień) gdy było ogrzewane gazem.

Razem: 57 dni = 2660 kwh = 771 zł = średnia dobowa 46,6 kwh 

Cena kwh = 0,29 zł (energia i dystrybucja) = średni koszt dobowy 13,53 zł



Kocioł ECOVOLT

Data dodania: 2017-01-28
wyślij wiadomość

Witam wszystkich zainteresowanych.

Kilka słów o kotle.

Jest to kocioł na prąd wykorzystujący technologie elektrodową. Kocioł może być 1 lub 3 fazowy. Jego budowa i zasada działania jest podobno bardzo prosta ale nie jestem elektrykiem i nie chcę się wypowiadać na temat szczegółów bo mógłbym walnąć jakąś głupotę :). W opisie skupię się zatem na moich doświadczeniach z działaniem kotła i jego cieplną efektywnością.

Pierwsze doświadczenia z kotłem miały miejsce w 2013r. Zamówiliśmy kocioł u jednego ze sprzedawców i w ramach testów podłączyliśmy go do instalacji c.o. z ogrzewaniem podłogowym (~170 m2) poprzez bufor 750 l. Celem było sprawdzenie informacji sprzedawców i producentów z których wynikało, że te kotły zużywają zdecydowanie mniej prądu niż tradycyjne kotły elektryczne (grzałkowe) np. KOSPEL. Kocioł podłączyliśmy do monitoringu zużycia prądu oraz ciepłomierza i poddaliśmy analizie. Producent/sprzedawca zapewniał, że kocioł zużywa mniej więcej tyle prądu ile gazu zużyłby kocioł kondensacyjny w celu ogrzania danego budynku (porównując koszty w zł). Jeżeli to byłaby prawda to należałoby tylko dobrać odpowiednią instalację produkującą prąd i instalacje "zero energetyczną" mamy gotową.

I owszem monitoring potwierdził te informacje.

Sam kocioł charakteryzuje się tym, że jest bardzo efektywny. Bardzo szybko nagrzewa instalację i wyłącza się. Po wychłodzeniu znów się włącza i grzeje do zadanej temperatury. Ogólnie jego logika jest taka sama jak innych kotłów - po prostu ma się zagrzać do określonej temperatury. I rzeczywiście osobiście uważam, że jest to bardzo atrakcyjne rozwiązanie - porównywalne do kotłów kondensacyjnych. Jedyną znaczącą różnicą jest fakt, że paliwo do tego kotła możemy mieć swoje i nie musimy go kupować jak z gazem i innymi paliwami.

W celu poprawnego działania kocioł musi działać na wodzie specjalnie do tego przygotowanej. Chodzi o konduktywność cieczy czyli zdolność do przewodnictwa elektrycznego. Zwykła woda którą zazwyczaj napełniamy instalacje c.o. (woda miejska lub ze studni) nie będzie miała odpowiedniej przewodności i kocioł będzie na niej działał na np. ok 0.2 kW mocy i przez to po prostu nie zagrzeje instalacji.  Natomiast na wodzie o odpowiednich parametrach będzie działał na tyle kW ile go ustawimy. Oczywiście nie z przesadą bo wtedy będą działały zabezpieczenia nadprądowe.

Moc kotła można odpowiednio dobrać poprzez dobór konduktywności. Czyli możemy ustawić kocioł żeby działał w zakresie np 1-5 kW, 3-7 kW, 8-15 kW itp... Poza tym kotły 3 fazowe mogą działać na 1,2 lub 3-ch fazach (czyli 5,10 15 kW). Mój kocioł - 15 kW jest 3 fazowy. Mniejsze moce do 9 kW są 1-fazowe.

Ze względu właśnie na odpowiednie parametry wody należy oddzielić instalacje kotła od instalacji c.o. np. poprzez bufor, wymiennik płytowy lub inne urządzenie do rozdzielenia medium grzewczego. Do uzyskania parametrów wody c.o. należy użyć odpowiedniej mieszaniny wody destylowanej z sodą oczyszczoną lub zakupić gotowy płyn od producenta. W pierwszym przypadku trzeba przyznać, że jest z tym troche zabawy.

Co jeszcze ?????

Coż??? Gdzie możemy zastosować kocioł ?????

Jak się pomyśli to właściwie wszędzie. Kocioł może być głównym żródłem ogrzewania w każdym budynku mieszkalnym w którym woda jest w centralnym ogrzewaniu. Nie ma znaczenia czy to są grzejniki, podłogówka czy konwektory. Może także ogrzewać większe bydynki, firmy lub powierzchnie magazynowe bo można zastosować kaskade kotłów. Sam osobiście miałem okazje widzieć instalacje 60 kW (z dwoma kotłami po 30 kW) w budynku magazynowym ok. 1000-1500 m2. Na dachu tego budynku właściciel specjalnie zakupił instalacje PV za 200 000 zł aby produkować prąd do kotłów. Ponadto jak pomyśleć to kocioł można wykorzystać jako:

- dodatkowe żródło do podtrzymania temperatury w budynku z piecami na paliwo stałe tak aby np. w nocy kocioł się włączył gdy już śpimy i nie będziemy podkładać drewna/węgla,

- żródło ciepła do samej c.w.u.

STEROWANIE KOTŁA.

Kocioł standardowo sterowany jest prostą automatyką, która włącza i wyłącza kocioł gdy osiągnie odpowiednią temperaturę na czujniku zasilania lub powrotu.  Dodatkowo można podpiąc sterownik np. pokojowy, który wyłączy kocioł gdy zostanie osiągnięta odpowiednia temperatura w budynku. W moim kotle zamontowałem własną automatykę która dodatkowo może monitorować inne elementy jak np. cwu. Dołożyłem także monitoring którym oprócz podglądu on-line będę mógł także sterować kotłem przez internet. Możliwości jest wiele.

Istnieje kilka wersji kotła od prostej do bardzo rozbudowanej z wieloma elementami hydraulicznymi oraz automatyki.

blog budowlany - mojabudowa.pl

Jeszcze jedna sprawa: serwis i żywotność.

    Producenci zapewniają, że przez swoją prostą budowę kocioł nie ma wielkiej obsługi serwisowej i dział przez wiele nawet 20-30 lat albo i dłużej. Jestem w stanie się z tym zgodzić chociaż nie mam na razie potwierdzenia tego ze wzgledu na dwusezonowy czas użytkowania mojego kotła. 

    Jeżeli natomiast chodzi o żywotność to przede wszystkim sprawa dotyczy elektrod które są w kotle. To tak trochę jak z grzałką - może się zakamienić od twardej wody i działanie różnych czynników fizyko-chemicznych w instalacji itd.....bla...bla... bla... a w sumie to ..... nie wiem.... przecież w kotle jest woda destylowana więc czy te procesy nie zachodzą tu inaczaj ????? ...... napradę nie wiem. Na razie mój kocioł działa ok i nie zauważyłem problemów. Jak coś się stanie to rozbiorę ten kocioł, oczyszczę elektrody i opisze wszystko tutaj. Zobaczymy - nie wiem - to przede mną. Podobno sama woda w systemie może z czasem tracić swoją konduktywność Wtedy jednak po prostu dostosowuje się ją w dość prosty sposób i po problemie.

PZDR


INSTALACJA ZERO C.O. - szczegóły techniczne

Data dodania: 2017-01-22
wyślij wiadomość

Poniżej szczegóły instalacji c.o. która może zapewnić zerowe koszty ogrzewania budynku. 

Niestety moja instalacja na razie nie zapewnia funkcji "zero energetycznej" ze względu na to, że nie posiadam jeszcze jednego z jej elementów czyli instalacji fotowoltaicznej. Obecnie po prostu korzystam z energii z sieci a nie tej ze słońca. To jednak nic strasznego gdyż spodziewam się ogólnych kosztów ogrzewania po sezonie grzewczym (liczonych w złotówkach) na takim samym poziomie jak gdybym dom ogrzewał gazem ziemnym.W tym celu korzystam z prądu w taryfie G12W w której cena jest zdecydowanie niższa (o,29 gr/kwh).

OGÓLNY SCHEMAT INSTALACJI

blog budowlany - mojabudowa.pl


URZĄDZENIA.

  1. Kocioł elektryczny ECOVOLT - moc 15 kW

  2. Bufor c.o. - 500 l (1 wężwonica)

  3. Ogrzewanie podłogowe - 146 m2

  4. Instalacja PV - moc ok. 8 kW ( na razie brak)

  5. Automatyka - osobna dla kotła elektrodowego i osobna dla ogrzewania podłogowego

ZASADA DZIAŁANIA.

1. Kocioł grzeje prądem bufor c.o.

- automatyka kotła włącza prąd tylko w taryfie G12W.

- bufor c.o. jest dogrzewany do temp. 80oC.

2. Ciepło z bufora pobierane jest wtedy gdy automatyka ogrzewania podłogowego poinformuje o spadku temperatury w budynku.

3. Opcja z PV - w przypadku posiadania instalacji PV mielibyśmy możliwość wyprodukowania prądu w okresie letnim i zmagazynowanie go w zakładzie energetycznym. Nastepnie w okresie zimowym odebralibyśmy nasz prąd z zakładu energetycznego i wykorzystalibyśmy go do kotła. 

Opcja z PV jest możliwa ponieważ zgodnie z uchwaloną USTAWĄ O ODNAWIALNYCH ŻRÓDŁACH ENERGII zakłady energetyczne są zobowiązane do odbioru od nas energii. Zapisy ustawy pozwalają na dobór takich okresów rozliczeniowych (6 mc-y) dzięki którym będziemy mogli korzystnie rozliczyć energie wyprodukowaną w lecie (z PV) z energią pobraną w zimie przez kocioł.


Opis instalacji.

1.Kocioł ECOVOLT

A. Ładuje bufor w taryfie G12W (PGE o.  Rzeszów) tzn:

- pn-pt 22.00- 6.00 oraz 13-15

- pt. 22.00 - pn. 6.00 (czyli cały weekend)

Cena w tych godzinach za 1kwh = 0,29 gr (energia i przesył)

B. Parametry kotła:

- moc grzewcza 15 kW,

- zasilanie 400 V (3 fazy)

- zabezpieczenia elektryczne 25 A

- przyłącze kablowe 5x4 mm2,

- kocioł musi działać na osobnym medium (specjalny płyn od producenta lub woda     destylowana odpowiednio zmodyfikowana) które musi posiadać odpowiednie właściwości tzn. kondyktywność elektryczną.

C. Automatyka kotła obsługuje:

- temperaturę zasilania i powrotu,

- histereze,

- zabezpiecza kocioł przed przegrzaniem (odpowiednik STB w kotłach gazowych)

- zabezpiecza instalacje elektryczna przed zbyt dużym natężeniem prądu (max. 25 A),

- kontroluje temperaturę w buforze,

- kontroluje temperaturę w budynku,

- monitoruję zużycie energii elektrycznej on-line 24h/dobe za pomocą panelu z dostepem internetowym,

- monitoruje przez internet temperatury w domu, w kotłowni, na zewnątrz oraz może włączac i wyłączać wszystkie elementy kotłowni na odległość czyli internet,


2. Bufor 500 l:

- jedna wężownica - wykorzystana do ogrzewania przez kocioł ECOVOLT,

- zasila ogrzewanie podłogowe poprzez zawór trójdrogowy,

- można podłączyć do niego inne żródła np. kocioł gazowy, na paliwo stałe, kominek z płaszczem wodnym, grzałkę,...


3. Ogrzewanie podłogowe:

- 18 obiegów,

- sterowanie za pomoca jednego centralnego sterownika w budynku (w czujnikiem temperatury powietrza i podłogi),

- sterownik włącza pompę c.o. która pobiera ciepło z bufora,

- temperatura w budynku 21 oC.


4. PV - Instalacja fotowoltaiczna w wielkosci 6,8 kW powinna zapewnić produkcje prądu w ilości niezbędnej na potrzeby c.o. (sezon grzewczy) i cwu (cały rok).

A. Dlaczego PV o mocy 6,8 kW ???

Moc ta została obliczona z wzoru który pozwala szacunkowo lecz z dużą prawidłowością dobrać niezbędną ilość energi jaka potrzebna jest na potrzeby budynku w średnim standardzie energetycznym. Wzór ten to:

o,o46 kWp mocy PV na m2 (ogrzewanej powierzchni budynku).

Dokładniejszą metodologie wyliczeń przedstawie w osobnym wpisie na blogu.

Teraz jednak każdy z zainteresowanych może szacunkowo obliczyć ile PV będzie potrzebne w jego budynku aby otrzymać instalację zero energetyczną.

Oczywiście jeżeli przyłożymy starań do lepszego ocieplenia (ścian, dachu, podłogi), lepszych okien, lepszej wentylacji, lepszej automatyki ogrzewania - to będziemy potrzebować mniejszą instalację PV a zatem mniej zpłacimy za wybudowanie instalacji zero-energetycznej.

B. Jak to działa? Przecież słońca jest w zimie mało a wtedy będzie przeciez działał kocioł?

Dzięki ustawie o OZE (odnawialnych żródłach energii) uchwalonej w 2015r. . Więcej szczegółów tej ustawy opiszę na innym wpisie a teraz skupię się na tych które umożliwiają działanie naszej instalacji.

Ustawa już obowiązuje i działa. Wg. jej zapisów unormowanych jest m.in. kilka podstawowych zasad:

- mamy prawo sami produkować energie elektryczną z naszych prywatnych domowych instalacji np. fotowoltaika,

- jeżeli nie zużyjemy tej całej energii to możemy nadmiar wysłać/zmagazynować w zakładzie energetycznym,

- zmagazynowany prąd możemy odebrać w każdej chwili, natomiast jedyne co zapłacimy za to magazynowanie to 20 % z każdej kwh (tzn. za każdą zmagazynowaną kwh możemy odebrać z powrotem 0,8 kwh),

- z zakładem energetycznym możemy się rozliczac w cyklach np. pół rocznych - właśnie to jest nam potrzebne aby prąd z lata móc rozliczyć w zimie,

Te właśnie zapisy pozwolą nam wyprodukować i zmagazynować tyle prądu ile będzie nam potrzebne do ogrzania budynku w zimie a także do ogrzania cwu przez cały rok. Należy tylko rzetelnie i właściwie obliczyć jaka instalacja PV (moc) nam tą energie wyprodukuje - wzór powyżej :) :) :) . 


PODSUMOWUJĄC.

Opisałem zasadę działania instalacji zero-energetycznej czyli takiej której skutkiem jest zerowy rachunek za sezon grzewczy. Instalacja ta może dotyczyć jednak nie tylko centralnego ogrzewania ale także całego domu. Przecież w domu wszystko jest na prąd. Dobierając odpowiednią instalacje PV ( na potrzeby c.o, cwu oraz na pozostałe urządznia - światło, pralka, zmywarka, indukcja itd.) możemy całkowicie pozbyć się rachunków za ogrzewanie i prąd bo przecież nasz prąd będziemy produkować sami.

W tym systemie mamy dwa główne i niezbyt popularne w Polsce urządzenia: kocioł oraz fotowoltaikę. Kocioł elektryczny (elektrodowy) jest obecny na naszym rynku. Sprzedaje go kilka małych firm ale jest też w pewnym sensie urzędzeniem nieznanym ze względu m.in na brak marketingu, szerokiej sieci sprzedaży oraz dużej ilości użytkowników. Fotowoltaika natomiast to znany temat na całym świecie i nie ulega wątpliwości, że jest świetnym, skutecznym i sprawdzonym rozwiązaniem. Tylko w Polsce dopiero zaczynamy użytkowanie w tej dziedzinie. Pozostaje zatem tylko zgłębić temat kotła aby przekonać się do całej instalacji. Tym właśnie zajmę się w nastepnych wpisach.








WPROWADZENIE

Data dodania: 2017-01-22
wyślij wiadomość

Witam wszystkich, których zainteresował temat ogrzewania prądem.

W pierwszej kolejności chciałbym zaznaczyć, że to pierwsze moje doświadczenia z pisaniem bloga dlatego proszę o wyrozumiałość gdyż na pewno nie ustrzegę się błędów.

Motywem dla którego poruszam temat ogrzewania prądem jest przede wszystkim wyjaśnienie wielu szczegółów wykonania i działania takich instalacji a wiem że coraz więcej osób interesuje się takim ogrzewaniem. Kolejnym powodem jest zmiana stereotypu "drogiego ogrzewania" za jakie uznawane jest ogrzewanie prądem. Szansa zmiany tego stereotypu jest możliwa dzięki rozwojowi nowych technologi, odnawialnym żródłom energii a takze coraz większą świadomością i chęcią posiadania wiedzy przez inwestorów budujących swoje domy. Ponadto żyjemy w silnym trendzie ekologicznym i dlatego każdy kto chce żyć ekologicznie powinien zwrócić uwagę na ten sposób ogrzewania - szczególnie w związku z zabijającym nas w Polsce smogiem. 

W kwesti którą poruszam jestem praktykiem tzn. ogrzewam prądem własny dom. Jestem także hydrauilkiem oraz pasjonatem rozwiązań budowlanych. Poszukuje rozwiazań w tym rodzaju ogrzewania ze względu na korzyści czyli ciepło we własnym domu.

Techniką grzewczą zajmuję się dopiero od 6 lat ale poznałeme już różne systemy ogrzewania. Dodatkowo z zainteresowaniem analizuje automatykę, OZE (głównie fotowoltaikę ale także kolektory słoneczne, pompy ciepła, mikrogeneracje), ciekawi mnie efektywność energetyczna, budowle nisko energetyczne i pasywne. Obecnie przebywam w Norwegii.

INFORMACJE OGÓLNE

Ogrzewanie prądem w moim domu.

Budowałem dom z myślą o ogrzewaniu gazowym kotłem kondensacyjnym. W wyniku pojawiającej się na polskim rynku fotowoltaiki powstał jednak pomysł wykorzystania prądu do ogrzewania domu. W początkowym etapie byłem bardzo sceptycznie nastawiony do tego rozwiązania jednak w miarę zgłebiania tematu pojawiało się coraz więcej zalet i pozytywów. Ostatecznie okazało się, że możliwe jest tanie ogrzewanie prądem..... baaaaaaa......możliwe jest ogrzewanie prądem za darmo !!!!!!!!! To realne. ZERO ZŁOTYCH ZA OGRZEWANIE W ZIMIE. TAK TO DZIAŁA I JEST W ZASIĘGU RĘKI.

Wiem brzmi niewiarygodnie. Większość osób jak usłyszy ogrzewanie za darmo to postuka Ci w głowę......., a co jak jeszcze usłyszy, że to ogrzewanie za darmo to jeszcze prądem na dodatek .........uuuuuuuuuuuuuu ......... jasne ???????? Człowieku przecież prąd jest najdroższy z wszystkich paliw....... odbiło Ci - taką odpowiedz można usłyszeć.

To jednak stereotypy. W tym blogu opiszę jak działa moja instalacja a każdy ciekawy niech pomyśli i wyciągnie wnioski. W toku wpisów proszę o pytania a także o zarzuty i kontrargumenty - wierzę, że dzieki temu wszystkiemu udoskonalimy nasze sposoby ogrzewania i jednocześnie obniżymy koszty i zaddbając o środowisko.


O co chodzi ?

Odpowiedż: kocioł c.o. i fotowoltaika.


To proste. Kocioł na prąd (to nie nowość) i fotowoltaika. Kocioł grzeje centralne ogrzewanie, fotowoltaika dostarcza paliwa do kotła. Nie zrobimy tego z innymi paliwami ponieważ zarówno drewno, węgiel, gaz czy olej wszystkie paliwa musimy kupić. A prąd ??? Nie musimy ponieważ sami go wyprodukujemy poprzez instalacje fotowltaiczną/wiatrak. 

Powyższa idea jest w 100 % realna i sprawdzona. Fotowoltaika działa od lat. Cały świat ma jej ogromne ilości, rozbudowuje ją, rozwija i doskonali technologie. W Polsce jesteśmy bogaci w węgiel i nikt z rządzących nie chce na razie tego zmienieć w znaczący sposób. Zostały jednak wprowadzone ustawy regulujące instalacje takie jak fotowoltaika, wiatraki i inne produkujące prąd. Właśnie dzięki odpowiednim zapisom w ustawach możliwe jest działanie systemu który opisuje. 

Możliwe są także inne sposoby ogrzewania prądem nie koniecznie przez piec elektryczny. Możemy mieć same grzejniki elektryczne wpięte do gniazdek, ogrzewanie podłogowe elektryczne, piece akumulacyjne, bufor z wodą do c.o. i grzałkę elektryczna w buforze. To rożne wersje opierające się na tej samej idei paliwo jakim jest prąd możemy sami wyprodukować. Póżniej należy się tylko zastanowić i wybrać w jaki sposób ogrzać dom (grzejniki, ogrzewanie podłogowei i inne).

INSTALACJA W MOIM DOMU. 

BUDYNEK

- Rodzina 3 osobowa,
- Dom parterowy (z mozliwością poddasza użytkowego) 146m2 (110 m2 mieszkalnych 36    m2 garaż i kotłownia)
- Ściany: 24 cm Solbet + 15 cm styropian szary (Termoorganika TermoniumPlus Fasada)
- Dach: brak ocieplenia, jedynie 5 cm na stropie parteru zwykłego styropianu      (0,045W/m*K)
- Podłoga: 10 cm styropianu podłogowego (0,045 W/m*K)
- Okna 3 szybowe
- Wentylacja grawitacyjna

INSTALACJA C.O. i CWU


- Ogrzewanie podłogowe wodne 110 m2 mieszkalne + 36 m2 garaż i kotłownia
- Grzejnik łazienkowy 1 szt. wodny
- Zbiornik cwu 250 l ( 2 węzownice)
- Cyrkulacja cwu
- Żródło ciepła 1 : kocioł elektrodowy ECOVOLT 15 kW
- Żródło ciepła 2 : kocioł gazowy kondensacyjny JUNKERS Cerapur Smart 15 kW
- Bufor 500 l (z 1 wężownicą)
- Kominek w salonie z grawitacyjnym rozprowadzeniem powietrza do kilku pomieszczeń    (łazienka, sypialnia, kuchnia)

Jak widać dom jest ocieplony w dość dobrym standardzie. Oceniam swój budynek jako dość typowy jak na obecnie dostępnie na rynku technologie. Materiały starałem się dobierać jak najlepiej jednak nie dysponowałem zbyt dużym budżetem. Jak widać brakuje mi ważnego elementu jakim jest ocieplenie poddasza. Niestety nie wystarczyło mi środków.


Zanim wrócimy do instalacji kilka słów o możliwych porównaniach budynków i kosztów ogrzewania ponieważ kazdy z was bedzie chciał to zrobić. Powyższe dane mojego budynku są bardzo istotne gdyż mają ogromny wpływ na końcową ocenę efektywności systemu ogrzewania oraz kosztów za sezon grzewczy. Każdy musi spojrzeć na to kompleksowo. Inne koszty ogrzewania będą w domu z ociepleniem 10 cm a inne z ociepleniem 12 cm. Nie wystarczy powiedzieć, że jak mam 10 cm styropianu czyli tyle co ty a także mniej więcej tyle samo powierzchni do ogrzania to mamy praktycznie takie same budynki. Dlaczego?

Przykład:

- Pan X grzeje na 21oC a Pan Y na 20oC i już koszty są o mniej więcej 20-30% inne na sezon grzewczy,

Poza tym nawet jeżeli będą dwa identyczne budynki w tym samym miejscu/miejscowości to moga mieć ustawione inne nie tylko temperatury w domu ale także:

- w innych godzinach automatyka może grzać cały budynek (dłużej lub krócej),

- w innych godzinach może działać cyrkulacja cwu a także może jej w ogóle nie być,

- inaczej może być wykonana wentylacja inaczej mogą być dobrane grzejniki dzięki którym kocioł kondensuje efektywniej lub nawet wogóle i dział jak zwykły piec,

- domownicy mogą przebywać w domu w innych godzinach a zatem mogą i na pewną będą zużywać inaczej ciepła wodę czyli np. dwie kąpiele w wannie na 150 l to inne koszty podgrzania wody niż woda zużyta na prysznic dla 2 osób,

- domownicy w jednym budynku rozpalą kominek i tym samym oszczędzą gazu a w drugim w ogóle nie włączą bo go nie ma,

- itp...

Jest więć tak wiele czynników które różnią każde gospodarstwo, że nie można porównywać kosztów ogrzewania od tak po prostu nie posiadając wielu danych. Trzeba spojrzeć na to dokładnie i szczegółowo a dopiero po tym można pokusić się o jakieś rzetelne porównanie.

Wracajmy do instalacji ale o tym już w następnym wpisie ponieważ będzie coraz więcej szczegółów. Dla bardziej zorientowanych wstawiam prosty poglądowy schemat opisywanej instalacji.

blog budowlany - mojabudowa.pl


4Komentarze
ximo  
Data dodania: 2017-01-24 10:50:30
bufor
Zgodnie ze sztuką wydaje się iż bufor został dobrany o zbyt malej pojemności i nie spełnia w pełnia zadania magazynu ciepła. Bufor winien być dobrany wg 1. 50-100 l pojemności na1 kW mocy kotła 2. 5-10 l na 1 m2 pow. ogrzewanej
odpowiedz
Data dodania: 2017-01-24 18:19:39
Zgadzam się. Większy bufor przydałby się bardziej aczkolwiek obecny też spełnia swoje zadanie, tylko przy większych mrozach - od - 15oC już zaczyna nie wystarczać. 750 l byłoby w sam raz a tak naprawdę to i tak im większy tym lepszy ;).
odpowiedz
Odpowiedź do ximo
jaspis2  
Data dodania: 2017-02-08 22:10:51
Z uwagą przeczytałem Pańskie wpisy na temat instalacji opartej na grzaniu prądem w taryfie g12w. Mam do PAna kilka pytań : - Co skłoniło Pana do zastosowania kotła elektrodowego zamiast zwykłych grzałek w buforze ? - Dlaczego nie skorzystał Pan z opcji przepływowego grzania wody przez wężownicę cwu umieszczoną w buforze ? - jak wygląda sprawa mocy kotła ? przy dobranym zabezpieczeniu 25A nie może on osiągnąć max. mocy 15kw przy zasilaniu trójfazowym . - chętnie poznam szczegóły opomiarowania systemu , zachęcam do napisania kolejnego posta o tym , może jakieś fotki ?
odpowiedz
Data dodania: 2017-02-09 20:58:37
Odpowiem po kolei: 1. Wybrałem kocioł zamiast grzałek ponieważ przede wszystkim byłem ciekawy. Chciałem przetestować zużycie reklamowane jako niskie w porównaniu właśnie z grzałkami lub innymi kotłami elektrycznymi. 2. Z dwóch powodów. Pierwszy: w momencie wyboru bufora i rozwiązania projektowego nie miałem nawet w głowie takiej możliwości ogrzewania cwu, więc nie przewidywałem w ogóle zakupu bufora z 2 wężownicami. Po drugie: w momencie montażu ogrzewania prądem, miałem już wcześniej zbiornik cwu i skupiłem się na połączeniu tych dwóch elementów a nie wyrzucaniu jednego z nich. Chyba właśnie przez te dwa powody ten pomysł w ogóle nie zaświecił w głowie. Obecnie zastanawiam się nad nim jako główne rozwiązanie w takiej instalacji i w sumie myślę nawet, że jest ok ale mam też pewne wątpliwości. Np. co z wydajnością produkcji cwu w sytuacji gdy: mamy dużą potrzebę ciepłej wody (np. kąpiel w wannie) a jesteśmy w droższej taryfie (więc kocioł jest zblokowany) i duży mróz już "zabrał" z bufora ciepło i jest w nim np. 35-40 oC. Takiesytuacji nie będzie gdy bufor jest dość duuuuuży ale co jeżeli nie mamy "aż tak" dużego zbiornika. 3. Kocioł może osiągnąć tą moc bez problemu (kwestia konduktywności czynnika grzewczego) aczkolwiek jest ona na granicy i będzie prawdopodobieństwo częstego działania zabezpieczenia przy nagrzanej instalacj. Takich zabezpieczeń wymagają bezwzględnie producenci i nie wychylałem się tutaj za bardzo. Urządzenia pomiarowe to licznik SIMLIC LCD-3F/4M połaczony z LAN KONTROLEREM v2. Odczyt zużycia mamy zatem zarówno na liczniku jak i te same dane wysyłane są poprzez Lan kontroler do internetu. W pewnym momencie także mam zamiar zweryfikować ich wzajemną poprawność i zgodność (aczkolwiek "na oko wydają się" poprawne). PZDR
odpowiedz
Odpowiedź do jaspis2
ogrzewanieprademzadarmo
ranga - mojabudowa.pl stały bywalec
Wyślij wiadomość do autora OBSERWUJ BLOGA
statystyki bloga
Odwiedzin bloga: 88067
Komentarzy: 146
Obserwują: 72
On-line: 9
Wpisów: 71 Galeria zdjęć: 68
Projekt DOM NAD STAWEM 2
BUDYNEK- dom wolno stojący , parterowy z poddaszem bez piwnicy
TECHNOLOGIA - murowana
MIEJSCE BUDOWY - Grabownica Starzeńska
ETAP BUDOWY - VI - Instalacje wewnętrzne
ARCHIWUM WPISÓW
2021 sierpień
2021 czerwiec
2021 maj
2021 kwiecień
2021 marzec
2019 lipiec
2019 czerwiec
2019 luty
2018 marzec
2018 luty
2018 styczeń
2017 grudzień
2017 listopad
2017 maj
2017 marzec
2017 luty
2017 styczeń

OBECNIE NA BLOGU
5 niezalogowanych użytkowników